اعلام حریق و اهمیت استفاده از آن

صفحه اصلی مقالات اعلام حریق و اهمیت استفاده از آن

 

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش آن به زندگی روزمره همه ما شاهد ضروری شدن برخی تکنولوژی ها در تمام عرصه ها هستیم. یکی از این تکنولوژی ها که امروزه به خصوص در صنایع تبدیل به یکی از استاندارد ها شده است

  استفاده از سیستم اعلام حریق و همجنین سیستم های اطفا حریق است. با ورود سنسور ها و دتکتور ها به سیستم های اعلام و اطفا حریق این سیستم ها بیش از پیش حرفه ای شده و اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است.

 

 

اگر تا کنون هیچ وقت در شرایطی قرار نگرفته اید که نیاز به سیستم اعلام حریق را احساس کنید ، خوشحالیم و البته باید بگوییم که خوش شانس هم هستید. بر اساس آمار اعلام شده توسط NFPA) National Fire Protection

Association) فقط در آمریکا در سال 2015 نزدیک به 113 هزار آتش مهار نشده اتفاق افتاده است که باعث مرگ حدود 1500 نفر و ضرر 3.1 میلیارد دلاری شده است. پس به وضوح می توان دید وجود سیستم اعلام حریق و اطفا حریق بسیار مهم و حیاتی است.

 

برسی مزایای سیستم اعلام حریق و در کنار آن سیستم های اطفا حریق

 

اما قصد داریم برخی مزایا و محاسن سیستم اعلام حریق را بررسی کنیم که نشان می دهد استفاده از این سیستم تا چه حد چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ اجتماعی مفید است. به یاد داشته باشیم که معمولا سیستم اعلام حریق به همراه سیستم اطفا حریق در کنار هم استفاده می شوند و ما در قسمت اول این مقاله قصد داریم تنها به محاسن سیستم اعلام حریق بپردازیم.

 

از مزایای مهم سیستم اعلام حریق می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

 

  • سیستم اعلام حریق باعث نجات جان بسیاری می شود : بدون شک اولین و مهم ترین دلیل برای استفاده از سیستم اعلام حریق ، نجات جان افراد است. حداقل مزیت سیستم اعلام حریق این است که به کارکنان و ساکنین یک ساختمان فرصت لازم برای فرار و نجات جان را می دهد.
  • سیستم اعلام حریق باعث کاهش ضرر های مالی می شود : بسیاری از سیستم های اعلام حریق پس از فعال شدن به صورت خودکار با مراکز امدادی مانند آتش نشانی تماس حاصل می کنند. با توجه به وضعیت متشنج پس از شروع حریق شاید تماس با آتش نشانی سخت ترین کار باشد ، پس سیستم اعلام حریق این کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام می دهد و همین باعث زودتر رسیدن نیروهای امدادی و جلوگیری از ضرر های بیشتر می شود.
  • سیستم اعلام حریق وقفه کاری ایجاد شده را کمتر می کند : جلوگیری سریع تر از حریق به معنی ضرر کمتر به اموال کسب و کار و ساختمان و در نتیجه نیازمند زمان کمتر برای بازیابی لوازم و کسب و کار است. به این شکل وقفه ایجاد شده در کسب و کار نیز کاهش خواهد یافت و به این شکل سیستم اعلام حریق باعث کاهش وقفه ایجاد شده خواهد شد.
  • سیستم اعلام حریق شما را به صورت 24 ساعته تحت نظر دارد : از دیگر مزایای سیستم اعلام حریق کنترل 24 ساعته آن بر روی محیط است. بنابراین حتی زمانی که شما در محل مورد نظر نیستید ، در صورت به وجود آمدن مشکل ، سیستم فورا دست به کار شده و شما و نیرو های امدادی و البته سیستم اطفا حریق را وارد عمل می کند.

 

 

برسی اهمیت استفاده ار دو سیستم اعلام حریق و اطفا حریق در کنار یکدیگر

 

 

همانطور که بالاتر هم به آن اشاره کردیم سیستم اعلام حریق از سیستم اطفا حریق بی نیاز نیست و برای داشتن بالاترین بهره وری شما نیاز به یک سیستم اطفا حریق که در کنار سیستم اعلام حریق کار می کند نیز خواهید داشت. رویه کارکرد نیز به صورت ساده به این شکل است :

 

 

“سیستم اعلام حریق پس از تشخیص خطر ابتدا با استفاده از هشدار های سمعی و بصری افراد را از خطر آگاه می کند تا آنان هر چه سریع تر خود را دور کنند. پس از گذشتن یک بازه زمانی مشخص و آگاه سازی افراد ، سیستم اعلام حریق به سیستم اطفا حریق دستور فعال سازی می فرستد و به این شکل سیستم اطفا حریق فعال شده و سعی در کنترل و توقف خطر می کند.”

 

 

 

یستم اطفا حریق با توجه به محیط کاری انتخاب می گردد و با مواد متناسب با محیط تجهیز می گردد. با توجه به این توصیف ، پس از فعال شدن سیستم اعلام حریق و دادن هشدار های لازم به افراد ، سیستم اطفا حریق از طریق مواد موجود در مخزن ها یا کپسول ها اقدام به جلوگیری از خطر می کند.

 

 

با توجه به توضیحات بالا شاید اکنون راحت تر بتوان درک کرد که چرا وجود هر دو سیستم در کنار هم لازم و حتی ضروری است. در صورت وجود سیستم اعلام حریق بدون سیستم اطفا حریق شاید بتوان افراد و نیرو های امدادی را باخبر کرد اما نمی توان از لحظه شروع خطر با آن مقابله کرد. و همچنین در صورت وجود سیستم اطفا حریق بدون سیستم اعلام حریق ، شاید گاها ضرر های خود سیستم اطفا حریق به اموال و افراد بیشتر از سود آن باشد و حتی شاید در برخی موارد سیستم اطفا حریق بدون سیستم اعلام حریق به صورت درست برای جلوگیری از خطر وارد عمل نشود.

 


منتشر شده توسط :